Hibrid buszt teszteltünk
2023. november 15.
Mindig izgalmas egy új járművet kipróbálni, főleg, ha egy szép nagy buszról van szó, amelyet ráadásul menetrend szerinti forgalomban tesztelünk. Október végén ezúttal egy Mercedes-Benz Intouro K Hybridet állítottunk ideiglenes csatasorba. Ha kíváncsi vagy tapasztalatainkra, olvass tovább!
Miért kell tesztelni?
Ahhoz, hogy minél gyorsabban terjedhessenek el széles körben a legújabb technológiák a közösségi közlekedésben, szükség van az új járművek kipróbálására a tesztpályák falain kívül, valós körülmények között is. Mind a gyártók, mind pedig mi, közlekedtetők hasznos információkkal leszünk gazdagabbak egy ilyen tesztüzem során, és a megszerzett tapasztalatokkal felvértezve folytathatjuk a munkát, tervezést, beszerzéseket. Most egy hibrid buszt hajtottunk, de 2020 óta több mint húsz új típust teszteltünk, köztük gázüzeműeket és elektromos meghajtásúakat egyaránt. Sőt, Magyarországon elsőként tavaly egy hidrogénmeghajtású buszt is kipróbáltunk menetrend szerinti közlekedésben.
A járműről dióhéjban
Az Intouro K Hybrid egy normál padlós, kétajtós, 10,745 méter hosszú autóbusz 41 ülő- és 21 állóhellyel, illetve a peronrészen további 5 darab lehajtható üléssel. A fedélzetén légkondi és utastájékoztató rendszer áll az utasok rendelkezésére. A tesztjármű különlegessége a 48 V-os, úgynevezett lágy hibrid rendszerben rejlik, amely alacsonyabb fogyasztást és így gazdaságosabb üzemeltetést tesz lehetővé.
De mi is az a lágy hibrid rendszer?
A lágy hibrid rendszer rásegítőként funkcionál. Az elindulásban, valamint menet közben egyaránt támogatja a dízelmotort, ugyanakkor önállóan, tisztán elektromos módban az autóbuszt nem képes meghajtani. Előnye, hogy a hibrid rendszerhez tartozó akkumulátorokat nem szükséges tölteni, azok a fékezéskori visszatáplálással 100 százalékos töltöttségi állapotba kerülhetnek, így folyamatos rásegítést tud biztosítani. Ez a mindössze 156 kg-os berendezés a tetőn kapott helyet. Tárolja a gördüléskor és fékezéskor termelt elektromos energiát, amellyel a 14 kW-os elektromotor támogatja a dízelmotor működését. A hibrid rendszer részét képező rekuperációs (energia-visszanyelő) modulokat már a továbbfejlesztett, 2.0-s szoftver vezérli.
Kanyarodjunk vissza a buszhoz!
Az utazók biztonságáról blokkolásgátló (ABS), kipörgésgátló (ASR), valamint vészfékasszisztens (ABA5), sávtartó asszisztens (SPA) és menetstabilizátor (ESP) is gondoskodik, a kormányzást RB-Servocom 8098 típusú kormánymű teszi könnyebbé. Ezeken felül sebességtartó automatika (tempomat) és jobb oldali holttérfigyelő rendszer is segíti az autóbusz-vezető munkáját. A vezetőülés légrugós, kifordítható, fűthető, szellőztetett, rendelkezik deréktámasszal és lehajtható karfákkal, a vezetőfülkét üvegfal választja el az utastértől.
A buszt egy Euro 6-os környezetvédelmi besorolású, Mercedes-Benz OM 936 típusú, 260 kW teljesítményű dízelmotor hajtja, amelyet a már fent bemutatott lágy hibrid rendszer segít.
Hol? Mikor? Mit?
A jármű 2023. október 10-től 26-ig többek között a Budapest–Jászberény és a Veresegyház–Budapest viszonylaton, valamint veresegyházi helyi járatban közlekedett, így városi, országúti és autópályás körülmények között is kipróbálhattuk.
Tapasztalatok
Már az első kilométerek megtétele után elégedetten nyilatkoztak autóbusz-vezetőink a járműről, és ez a tesztidőszak végére sem változott. Kiemelték a hibrid rendszer hatékonyságát mind az álló helyzetből való elinduláskor, mind a sebesség növelése közben. Tapasztalataik szerint a hibrid rendszer rásegítése különösen hatékony, a busz meredekebb emelkedőkön is végig könnyedén és stabilan tartotta a sebességét.
Kollégáink a jármű kényelme mellett a retarder hatékony működését is hangsúlyozták. A berendezés tapasztalataik alapján optimális fékerőt biztosít, megfelelő időben és gyorsan reagál, lejtőn kellő mértékben lassítja az autóbuszt. A jármű fordulékonysága a busz méretéhez viszonyítva kiváló, ami a szűkebb városi utcákban és a kanyargós – akár hegyvidéki – utakon való közlekedésben is nagy segítség.
Összegzés
A Mercedes-Benz Intouro K Hybrid 1403 km-t tett meg nálunk, ezalatt 343,01 liter üzemanyagot fogyasztott, tehát az átlagfogyasztása 24,44 l/100 km. Ehhez viszonyítva az ugyanitt állandó jelleggel közlekedő Mercedes-Benz Intouro M augusztusban 25,24 l/100 km-es, szeptemberben 26,92 l/100 km-es átlagfogyasztással közlekedett (ami egyébként szintén nagyon kedvező érték). Fontos azonban kiemelni, hogy a tesztidőszak végén az autóbusz hibrid rendszere meghibásodott, amit ugyan soron kívül elhárított a gyártó, de a malőr valószínűleg rontotta a fogyasztási adatokat. A hibrid rendszer megfelelő működése esetén a jármű átlagfogyasztása az említett viszonylatokon becslésünk szerint 22 l/100 km körül alakulna.
Természetesen az értékek pontossága nagymértékben függ a környezeti viszonyoktól, az időjárástól és a terheltség mértékétől, de ezeken az útvonalakon autóbuszonként havonta nagyságrendileg akár 300 liter (éves szinten pedig 3700 liter) üzemanyag-megtakarítást jelenthetne a hibrid járművek használata, ami a károsanyag-kibocsátást is jelentősen csökkentené.
Megítélésünk szerint a hibrid technológia ígéretes lehetőség a távolsági autóbusz-közlekedésben, de ennek pontos megítéléshez további és hosszabb tesztekre volna szükség. Örömmel állunk rendelkezésre az autóbusz további tesztelésében más viszonylatokon és felhasználási körülmények között is annak érdekében, hogy minél átfogóbb képet kapjunk a technológia alkalmazhatóságáról és hatékonyságáról.
Köszönjük a fotókat az Omnibus Hungária Kft.-nek!