Biciklis vagyok
A KRESZ szerint kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávban vagy – erre utaló jelzés esetén – az autóbuszok forgalmi sávjában, ahol ilyen nincs, a leállósávban vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetve (ha az út- és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik) a lakott területen kívüli, illetve főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni.
Amennyiben az „egy nyomon haladó járművek” ezt betartják, elősegítik azt, hogy az őket esetlegesen megelőző autóbusz-vezető a KRESZ által előírt „megfelelő oldaltávolságot” (ami kb. 1,5 m) be tudja tartani.
Balesetveszélyes szituáció lehet, amikor a jobbra kanyarodó autóbusszal szemben az út jobb szélén közlekedő, esetleg a kerékpársávban vagy az úttest mellett lévő, attól jobbra eső kerékpárúton (gyalog- és kerékpárúton) közlekedő kerékpárosnak van elsőbbsége. Ugyan autóbusz-vezetőink figyelmét a szakmai oktatások alkalmával fokozottan felhívjuk erre a kötelezettségre, a kerékpárosokat kérjük, fokozott körültekintéssel, óvatossággal közelítsék meg ezeket a kereszteződéseket, figyelembe véve azt a tényt is, hogy az autóbusz-vezetőt a jobbra történő kilátásban néha sajnos akadályozhatják az utasok, a visszapillantó tükörben pedig vannak „holtterek”, amelyeket kollégáink nem láthatnak be. Gyakran előfordul, hogy a kerékpárúton nagy sebességgel haladó kerékpáros a „kerékpárút vége” és az „elsőbbségadás kötelező” táblák ellenére körültekintés nélkül hajt át az úttesten. Ilyenkor a jobbra kanyarodó autóbusszal alakulhat ki rendkívül veszélyes baleseti szituáció.
Szintén az autóbusz jobbra kanyarodási manőveréhez tartozik, hogy az autóbusz – méreteiből (hosszából, szélességéből) adódóan – a jobbra kanyarodáshoz nem az úttest jobb szélére sorol be, mint például a személygépkocsik, hanem a forgalmi sáv közepéről, esetleg annak bal széléről kezdi el a kanyarodást. Ennél a manővernél az autóbusz jobb oldalán közlekedni rendkívül veszélyes. Itt is utalnunk kell a már többször említett holtterek kialakulására.
A kerékpárosoknak, segédmotoros kerékpárral, illetve motorkerékpárral közlekedőknek fontos azt is tudniuk: a KRESZ nekik is előírja, hogy lakott területen belül kötelesek az elindulását irányjelzővel jelző autóbuszt a megállóból kiengedni, amennyiben ez hirtelen fékezés nélkül megtehető. Ebben a helyzetben azt is figyelembe kell venniük, hogy az autóbusz-vezető a visszapillantó tükörben – a már említett „holtterek” miatt – nem mindig lát(hat)ja a mellette közlekedő járművet. Így könnyen kialakulhat olyan szituáció, hogy elinduláskor az autóbusz-vezető a visszapillantó tükörben nem lát senkit, pedig az autóbusz mellett például egy motorkerékpáros közlekedik.
Szintén veszélyes szituáció alakulhat ki abból, ha a kerékpáros a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen nem a kerékpárról leszállva, „gyalogosként” halad át, hanem – esetleg nagy sebességgel, szabálytalanul – áthajt azon.
Az autóbusz forgalmi sávjában – ha az autóbusz forgalmi sávját az úttest menetirány szerinti jobb szélén jelölték ki – erre utaló jelzés megléte esetén (lásd a mellékelt képen) kerékpár, kétkerekű motorkerékpár és kétkerekű segédmotoros kerékpár közlekedhet, az autóbusz- és trolibuszforgalom zavarása nélkül. Felhívjuk azonban az említett, „egy nyomon haladó járművek” vezetőinek figyelmét, hogy az autóbusznál lassabb haladásukkal – az autóbuszsávban előírt előzési tilalmat figyelembe véve – sajnos feltartják a menetrend szerinti járatot, ezzel sok utas eljutását akadályozhatják. Amennyiben megtehetik, érdemes megállással elősegíteni az autóbusz továbbhaladását.
Amennyiben a fényjelző készülék mellett elhelyezett kiegészítő lámpa „BUSZ” feliratú, fehér fényjelzést ad – a fényjelző készülék más fényjelzésétől függetlenül –, az autóbusz forgalmi sávjában közlekedőknek (tehát – a fent említett kitételekkel – kerékpárral, segédmotoros kerékpárral, illetve motorkerékpárral közlekedőknek) tovább szabad haladni.