Navigáció átugrása

Szakemberek és hitelesség a koronavírus elleni küzdelemben

2022. január 25.

A két éve tartó koronavírus-járvány erősen rávilágított a hiteles kommunikáció jelentőségére. A lakosság és a szakemberek egyaránt keresték és keresik a válaszokat az aktuális kérdésekre, miközben a háttérben tudósok, egészségügyi szakemberek védőoltásokat, gyógyszereket fejlesztenek, rendületlenül dolgoznak a pandémia megállításán. A lakosság fizikai és mentális egészségét támogató tájékoztatásra hatalmas igény jelentkezett. A Volánbusz – a megelőzés mellett – a hiteles tájékoztatás fontosságában is hisz, ezért örömmel csatlakozott az ENSZ Egészségügyi Világszervezetének (WHO) Magyarországi Irodája és a Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) által szervezett egészségvédő kampányhoz. 

A koronavírus-járvány elleni küzdelem során kiemelkedő a szaktudás, a hiteles információforrások, valamint az egészségügy és a lakosság közötti bizalom jelentősége. Az erről szóló országos kampányban (Szakemberek és hitelesség a COVID-19 elleni küzdelemben) a WHO szakmai partnere az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Nemzeti Népegészségügyi Központ, az Innovációs és Technológiai Minisztérium, valamint a Közlekedéstudományi Egyesület koordinálásával a közösségi közlekedési vállalatok, köztük a Volánbusz is.
 
A kampány során minden lehetséges kommunikációs csatornán felhívjuk a nyilvánosság és munkatársaink figyelmét arra, hogy milyen előnyt jelent a betegség leküzdésében a tájékozottság, és milyen károkat okoznak a téves információk. Online felületeinken, valamint vállalatunk autóbuszain és üzemeiben országosan 1450 darab tájékoztató plakáton hirdetjük, hogy bízzunk a szakemberekben és tájékozódjunk hiteles forrásokból. Bemutatjuk a WHO/EUROPE (a szervezet európai regionális irodája), valamint az UNICEF/ECARO (a szervezet európai és közép-ázsiai részlege) szakemberei által fejlesztett alkalmazást, a HealthBuddy+-t is, amely a koronavírussal kapcsolatos alapvető kérdésekre ad választ. Az interneten elérhető, illetve okostelefonokra ingyenesen letölthető alkalmazás immár magyar nyelven is elérhető. A chatbot olyan, sokak által feltett lényeges kérdésekre ad választ, mint hogy mire jók a védőoltások, miként befolyásolják a vakcinák a termékenységet, vagy hogy mit tehetünk fizikai és mentális egészségünk védelme érdekében. Az online eszköz tartalma folyamatosan bővül.
 
Továbbra is hisszük, hogy a hiteles tájékoztatás és a felelős tájékozódás mellett a megelőzés is kiemelkedően fontos. Az orrot és a szájat elfedő maszk használata kötelező a közösségi közlekedési eszközökön, valamint azon állomási és megállóhelyi helyiségekben is, ahol az utasok a felszállás előtt vagy után tartózkodnak. Emellett folyamatosan ellátjuk munkatársainkat a szükséges védő- és fertőtlenítőeszközökkel. A járvány kezdete óta eltelt időszakban 316 ezer liter felületfertőtlenítő szert biztosítottunk munkavállalóink számára a tisztítási feladatok elvégzéséhez. Kézfertőtlenítőből, fertőtlenítő hatású folyékony szappanból különböző kiszerelésekben csaknem 99 ezer litert helyeztünk ki utasaink és munkatársaink számára, a szájmaszkok különböző típusaiból (orvosi, textil, FFP2 és FFP3) pedig már 1 milliónál is többet osztottunk ki kollégáinknak. Autóbusz-állomásaink és járműveink hagyományos takarítása mellett ózonos eljárásokkal, valamint nanotechnológiás felületkezeléssel is bővítettük a fertőzés terjedése elleni védekezéshez szükséges eszköztárunkat. A bevezetett intézkedésekre és eszközökre eddig mintegy 770 millió forintot fordított a Volánbusz.