December 11-től új menetrendet vezet be a MÁV-START, a Volánbusz és a HÉV
2022. november 14.
A MÁV-Volán-csoport új, 2022/2023-as vasúti és autóbusz-menetrendje december 11-én, vasárnap lép hatályba. A Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) iránymutatásai alapján előkészített szokásos éves decemberi menetrendváltás új, utascentrikus szemléletet hordoz, és újabb fejlesztésekkel használja ki a MÁV-Volán-csoport integrációjának előnyeit. A közösségi közlekedés versenyképességének egyéni közlekedéssel szembeni javítása érdekében az utazási szokásokhoz még jobban igazodó, összehangolt vasúti és buszos menetrendek teszik vonzóbbá, szerethetőbbé a vonattal, busszal utazást. A legfőbb újdonságok az észak-pesti elővárosi térségben élők utazását könnyítik meg, melyet a hatvani vonal felújítása, valamint a Kőbánya felső állomás és a Keleti pályaudvar között megépített harmadik vágány tesz lehetővé. A vasútvonalak csaknem harmadát érintik a menetrendi vagy éppen tarifális fejlesztések, az utasok kényelmét pedig – a várhatóan jövő év elejére teljessé váló – 40 darabos KISS motorvonatflotta és a Volánbusz 2018 óta több mint 1800 új járművel bővülő autóbuszflottája is szolgálja.
Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára Facebook videójában elmondta: A megnövekedett energiaárak mellett is biztosítja és biztosítani fogja a Kormány a közszolgáltatásokat, hogy Magyarországon az emberek számára továbbra is kiszámítható, megbízható legyen a közösségi közlekedés. Ezért nemcsak, hogy fenntartjuk a tömegközlekedést országosan, hanem fejlesztjük is. Számos elkészült nagyberuházás, új járműbeszerzések nyomán az ország minden táján történnek szolgáltatásfejlesztések. Egységes, összehangolt szolgáltatást szeretnénk vasúton, autóbuszon minden utasunk számára, annak érdekében, hogy Magyarországon mindenki eljuthasson munkába, iskolába, szórakozni, szabadidős programokra, akár kirándulni, buszon, vasúton a hazai tömegközlekedés összehangolt rendszerében. Ezt szolgálják a menetrendi fejlesztések idén, melyek a budapesti elővárosi vonatokat, az összes főbb InterCityt és az ország számos régióját érintik.
Volánbusz
A Volánbusz esetében látványos a fejlődés a járműállomány tekintetében. A 2018-ban indított járműfiatalítási program keretében eddig összesen 1821 (1702 új és 119 használt, újszerű) autóbuszt állított forgalomba a Volánbusz. Ezeket a közösségi közlekedés fejlesztése érdekében a lehető legnagyobb hatékonysággal használja a közlekedési társaság.
Decembertől változik a Volánbusz menetrendje is. Az ország számos térségében a vasúti menetrend változásához kapcsolódóan, vagy a helyiek igényei szerint bővül a buszos szolgáltatás. Módosul a ráhordó autóbuszjáratok közlekedése, új vasúti csatlakozások jönnek létre. A Veszprém–Ajka és a Dombóvár–Gyékényes vonal esetében pedig a helyközi autóbuszos közlekedés szerepe erősödik.
Etyek és Biatorbágy vasútállomás között – 766-os jelzéssel – új buszjáratok közlekednek (munkanapokon csúcsidőben 30 percenként, azonkívül óránként), a Budapest—Tatabánya—Győr—Hegyeshalom (1-es) vonalon csatlakozást biztosítva a főváros felé közlekedő vonatokhoz. Az Etyek–Budapest, Biatorbágy–Budapest viszonylatú autóbuszbérletek Biatorbágy és Budapest között a vasúton is érvényesek, így egyetlen bérlettel igénybevehetőek a vasúti csatlakozást biztosító autóbuszok, a vonatok, és a közvetlen fővárosba közlekedő autóbuszjáratok is.
A MÁV-Volán-csoporton belüli buszos és vasúti alágazati együttműködés révén Veszprém és Ajka között (20-as vonal) a helyközi autóbuszok szolgálják ki a településeket. A Volánbusz több, jelenleg is közlekedő autóbuszjárat útvonalát módosítja, illetve meghosszabbítja Veszprém vasútállomásig.
A Dombóvár—Gyékényes (41-es) vasútvonal esetében szintén a MÁV-Volán-csoporton belüli alágazati együttműködésnek köszönhetően a helyközi autóbuszok szolgálják ki a településeket, a vonatok egységesített, ritkított megállási rend szerint közlekednek a menetrendváltástól. Kaposvár és Dombóvár között kétóránként vonathoz csatlakozó, időben egyenletes közlekedést biztosító autóbusz-menetrend lép életbe, csúcsidőben a jelenleginél egyenletesebb járatkövetést biztosítva Kapospula, Attala, Csoma, Szabadi, Baté, Kaposhomok és Taszár érintésével.