Az agglomerációban közlekedő szóló buszok hamarosan már kizárólag alternatív meghajtásúak – a járműflotta 85 százaléka megújul
2023. március 25.
Lezárult annak a 40 darab elektromos meghajtású Mercedes-Benz eCitaro autóbusznak a beszerzési, forgalomba állítási és töltőkiépítési projektje, amely a főváros lakosságán kívül a dél-budai agglomerációban élő, közel 100 ezer ember ingázását hivatott komfortosabbá tenni. A Zöld Busz Program támogatásával végrehajtott, nettó 7,6 milliárd forint értékű fejlesztésnek, valamint a gázüzemű autóbuszok forgalomba állításának köszönhetően a fővárosi agglomeráció szóló kivitelű járműállománya hamarosan teljes körűen alternatív meghajtású buszokból áll, melyek átlagéletkora mindössze 0,7 év.
Az elektromos meghajtású, Mercedes-Benz eCitaro típusú járművek 2022 márciusától emelik a fővárosi agglomeráció közösségi közlekedésének színvonalát a Budakeszit érintő, 22, 22A, 222 és 188E jelzésű agglomerációs autóbuszvonalakon, illetve Budaörs és Törökbálint térségében, a 40, 40B, 40E, 88, 88A, 188, 188E, 140, 140A, 140B, 240, 172, 173 és 272 jelzésű vonalakon. Időközben a Mobiliti Volánbusz Kft. befejezte a töltőoszlopok teljes körű kiépítését a közlekedési vállalat Hunyadi úti telephelyén. A 40 darab 100 kW-os SICHARGE UC100 töltőberendezés 3-3,5 óra alatt tölti fel a buszok akkumulátorait, amelyek így – az időjárási körülményektől és a városi forgalom intenzitásának alakulásától függően – 130-160 kilométeres távolságot tudnak megtenni. A környezetkímélő autóbuszok eddig összesen csaknem 1,8 millió kilométeren szállították az utasokat.
A fővárosi rendszerbe integrált útvonalakon természetesen a budapesti utasok is élvezhetik az e-buszok előnyeit. A 40 jármű ennek megfelelően kék színű, fedélzeti kijelzőjükön a Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer (FUTÁR) üzemel. A járatokon májustól vármegye- vagy országbérlettel is lehet utazni, de ezek a bérlettípusok kizárólag a főváros közigazgatási határán kívül érvényesek, Budapesten belül BKK-jegy vagy Budapest-bérlet szükséges a szolgáltatás igénybevételéhez.
A szóló kivitelű, alacsony padlós, kéttengelyes, elektromos meghajtású autóbuszok 28 ülő és 50 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak. A légkondicionált járművek kerekesszék, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti és vezetéssegítő kamerarendszerrel, valamint 13 darab USB-csatlakozóval biztosítják az utasok színvonalas és biztonságos kiszolgálását. Az elektromos járművek zajterhelése alacsonyabb hagyományos társaikénál, károsanyag-kibocsátásuk pedig lokálisan zéró. Az autóbuszok az üzembe helyezés kezdete óta már több mint 1,74 millió kilométert tettek meg, eközben – a dízelüzemű járművek kiváltásával – 1697 tonna szén-dioxidtól mentesítették a környezetet.
A Volánbusz az e-buszok és a töltő-infrastruktúra beszerzésének projektzáró eseményét 2023. március 25–26-án tartja a Budakeszi Vadasparkban, ahol a nagyközönség testközelből ismerheti meg az elektromos járművek jellemzőit és üzemeltetési tapasztalatait.
Menczer Tamás, a Külgazdasági és Külügyminisztérium kétoldalú kapcsolatokért felelős államtitkára, Pest vármegye 2. számú választókerületének országgyűlési képviselője elmondta: „a Buda környéki régióban a meglévő közlekedési lehetőségek fejlesztése, de újak teremtése is rendkívül fontos: a 40 elektromos meghajtású autóbusz mellett 75 sűrített földgázzal működő jármű is forgalomba állt a Buda környéki agglomerációban. A modern, légkondicionált buszok károsanyag-kibocsátása és zajterhelése is nulla, vagy alacsonyabb, mint a hagyományosaké, és babakocsival, valamint kerekesszékkel is könnyen használhatók.”
Dr. Aradszki András, Pest vármegye 1. számú választókerületének országgyűlési képviselője hozzátette: „a szervizelési lehetőség megteremtése, az autóbusz-vezetők oktatása és hosszas tesztüzem után a Volánbusznak köszönhetően elektromos meghajtású autóbuszok álltak forgalomba a főváros budai agglomerációjában. Ezek a modern járművek egyszerre szolgálják mind a klímavédelmet, mind pedig az érdi, törökbálinti, budakeszi, valamint ezek környéken élők életét, akik rendszeresen, naponta járnak dolgozni Budapestre, vagy a lakóhelyüktől távolabb eső településekre. Ez csak az 1. számú választókerületben napi 30-35 ezer ingázó embert jelent.”
„A jövő mobilitása mindképpen zöldebb lesz, mint a jelenlegi. A közösségi közlekedés, így az autóbuszos közlekedés választása pedig egy könnyen, bárki által megtehető lépés a környezetvédelem és fenntartható jövő útján. A dél-budai agglomerációban több mint egy éve közlekedő, csaknem 40 darab Mercedes-Benz eCitaro autóbusz és azok töltőberendezései által szolgáltatott tapasztalatok alappillérét képezik a gondozásunkban zajló Zöld Busz Programnak, amelynek célja, hogy a hazai tömegközlekedés járműállománya megfelelő ütemben modernizálódjon. Az összesített eredmények alapján holisztikus szemlélettel vizsgáljuk a városi közösségi közszolgáltatás további fejlesztését. Ezzel is hozzájárulunk ahhoz, hogy a Magyar Kormány zöld mobilitás-fejlesztési stratégiája még sikeresebb legyen” – emelte ki Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója.
Kruchina Vince, a Volánbusz elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta: „Az elektromos buszok munkába állítása a közösségi közlekedésben napjainkban már nem csupán tervekben létező, a valóságtól elrugaszkodott, hóbortos elképzelés, 2023-ban ez már Magyarországon is maga a beteljesedett valóság. Az elektromos autóbuszok térnyerésében egyre nagyobb szerepet játszanak a gazdaságossági számítások és az üzemeltetés hatékonyságát érintő megfontolások, amelyeket a Volánbusz Zrt.-nél végzett tesztek és mérési eredmények is alátámasztanak. Az elmúlt években a társaságunknál végzett elektromos buszos tesztek olyan kardinális tapasztalatokkal és tanulságokkal szolgáltak, amelyek birtokában a Volánbusz a hazai elektromosbusz-ipar egyik fő katalizátora lehet.”
Folyamatosan megújuló és korszerűsödő járműállományával a Volánbusz 2022-ben csaknem 540 millió utazást bonyolított le országszerte. Hazánknak ma már nincs olyan járása, ahol ne tűnnének fel a társaság új buszai. A közlekedési vállalat 2018-ban indult jármű-fiatalítási programjának keretében – az eddig lezárt beszerzéseknek köszönhetően – 2155 új és újszerű autóbusz érkezett a Volánbuszhoz, és a társaság további 145 járműre rendelkezik aláírt beszerzési megállapodással.
Háttérinformációk a fejlesztésről és a budapesti agglomeráció közlekedéséről
A Volánbusz és konzorciumi partnere, a Mobiliti Volánbusz Kft. összesen 100 elektromos autóbusz és a hozzájuk kapcsolódó töltőberendezések beszerzésére nyújtott be több sikeres pályázatot a Zöld Busz Programban. A közlekedési vállalat az első negyven jármű szállításáról 2021 júliusában kötött megállapodást. A társaság a Mercedes-Benz eCitaro típusú elektromos autóbuszokat 2021 szeptemberétől kiemelt rendezvényeken tesztelte, hogy – a Hungexpo területén kiépített töltő-infrastruktúra üzembe helyezése után – az így szerzett üzemeltetési tapasztalatok hasznosításával állhassanak forgalomba a közösségi közlekedésben. 2021 októberétől munkanapokon négy jármű már próbaüzemben közlekedett a fővárosi agglomeráció egyes autóbuszvonalain, hogy a teljes flotta – tavaly tavaszi – forgalomba állítása előtt menetrend szerinti forgalomban is tesztelhessék őket az utasok, az autóbusz-vezetők és a szakemberek.
A közlekedési vállalat 450 autóbusz-vezetővel, 61 vonalon biztosítja a fővárosi agglomerációban az autóbusz-közlekedési szolgáltatást, évente 868 ezer járaton mintegy 13,8 millió utazásról gondoskodva. A térség járműállománya és ezáltal a kiszolgálás színvonala az elmúlt két évben hatalmas fejlődésen ment keresztül, hiszen 2021-ben 30 db csuklós kivitelű Mercedes-Benz Conecto NG típusú, korszerű, dízelüzemű, majd 40 darab Mercedes-Benz eCitaro típusú elektromos autóbusz érkezett, idén március elejétől pedig 75 darab gázüzemű, MAN Lion’s City 12 típusú autóbusz áll forgalomba fokozatosan. A fejlesztéseknek köszönhetően az agglomerációs flotta 85 százaléka megújul, átlagéletkora 2,2 év lesz. A szóló kivitelű járművek hamarosan teljes egészében alternatív meghajtásúak lesznek, mindössze 0,7 éves átlagéletkorral.
Háttérinformációk a vármegye- és országbérletről
A május elsejétől használható ország- és vármegyebérletek kínálatával Magyarországon megvalósul a tarifaközösség: utasaink egyetlen jegytípussal a MÁV–Volán csoport minden járművén, vonaton, helyközi autóbuszon és a HÉV-en, sőt a GYSEV járatain is korlátlanul utazhatnak az ország- vagy az adott vármegye teljes területén. Az új bérlettípusok a MÁV applikációban már április utolsó hetétől megvásárolhatók, május elsejétől pedig az ismert értékesítési pontokon is. Az országbérlet ára, amivel hazánk teljes területe beutazható vonattal vagy helyközi busszal, mindössze 18900 forint, míg egy vármegyére szóló utazásra 9450 forint lesz. Fontos tudni, hogy az agglomerációs kék buszokon – így a Mercedes-Benz eCitaro autóbuszokon is – csak a főváros közigazgatási határán kívül fogadják el a Pest vármegye bérletet és az országbérletet, a városhatáron belül már szükség lesz a BKK jegyekre vagy Budapest-bérletekre is.