Ismét tesztel a Volánbusz: Vácon és környékén bizonyíthat egy Setra S 510 LE típusú jármű
2024. április 30.
Még nagyobb fokozatra kapcsol a Volánbusz járműtesztelési projektje: több párhuzamos utasforgalmi próba mellett 2024. április 30-tól a Setra 500 típuscsalád legújabb tagja, egy korszerű és környezetkímélő, 48 V-os hibrid rendszerrel felszerelt, Setra S 510 LE típusú, dízelüzemű autóbusz is forgalomba áll, ezúttal Vác vonzáskörzetében.
Az ITK Holding Zrt. cégcsoporthoz tartozó Omnibus Hungária Kft., a Daimler Buses GmbH magyarországi importőre és vezérképviselete által tesztelésre felajánlott autóbusz 2024. április 30. és május 6. között Vácon és vonzáskörzetében vehető igénybe a Volánbusz honlapján elérhető menetrend szerint.
A legkorszerűbb, Euro 6-os környezetvédelmi besorolású dízelmotorral hajtott, 10,5 méter hosszú, kétajtós, alacsony belépésű, légkondicionált jármű 41 álló és 35 ülő, valamint egy kerekesszékes utas egyidejű szállítására alkalmas. Az autóbusz gazdaságos üzemeltetéséről optimalizált tömegű kialakítás, továbbfejlesztett aerodinamika és fejlett hajtástechnológia, a biztonság növeléséről pedig innovatív vezetéstámogató rendszerek – mint például a gyalogosokra és kerékpárosokra figyelmeztető aktív vészfékasszisztens (opcionális felszerelés), a buszvezető vezetési szokásait értékelő Driver Score rendszer, a sebességtartó automatika (tempomat) és a keréknyomás-ellenőrző rendszer – gondoskodnak.
A tesztjármű különlegessége a Mercedes-Benz Citaro C2-ből már ismert, 48 V-os hibrid rendszer, amely alacsonyabb fogyasztást és gazdaságosabb üzemeltetést eredményez. A mindössze 156 kg-os rendszer a tetőn elhelyezett Mild Hybrid Storage (MHS) egységben tárolja a gördüléskor és fékezéskor termelt elektromos energiát, amellyel a 14 kW-os elektromotor elinduláskor és üresjáratban támogatja a dízelmotor működését. Az energiatárolók részét képező rekuperációs (energia-visszanyerő) modulokat továbbfejlesztett, 2.0-s szoftver vezérli. A rendszer felépítésének és az alacsony feszültségű, 48 V-os egyenárammal történő működésnek köszönhetően a járművezetők és a karbantartó személyzet számára nem szükséges speciális oktatást tartani.
A busz további műszaki paraméterei:
- hajtáslánc: 220 kW teljesítményű MB OM 936 dízelmotor, ZF Ecolife 2 automata váltó 6 fokozattal, 48 V-os hibrid rendszerű
- elektronikus szintszabályozás, térdeplő funkció
- LED-fényszórók
- dupla oldalsó üvegezés • rámpa a 2. ajtónál, állóhely kerekesszékes utas számára a 2. ajtóval szemben
- 1-1-0 ajtóképlet, ajtószélességek: 900 mm – 1150 mm • 360°-os kamerarendszer, amely a vezetőfülkéből nem látható területeket mutatja a járművezető számára
- forgatható, fűthető vezetőülés
- Setra Transit típusú, fix háttámlás utasülések
- légbefúvók a jármű hátsó, magas padlós részén, az ülések fölött
- LTG-kijelzők elöl, oldalt és hátul, LED-es technológiával
A típushoz – megfelelve az Európai Unió 2024. július 7-től érvényes általános járműbiztonsági szabályainak (GSR-B) – rendelkezésre áll oldalsó holttérfigyelő asszisztens (Sideguard Assist 2), közlekedésitábla-felismerő rendszer (Traffic Sign Assist, TSA), éberségfigyelő asszisztens (Attention Assist, AtAs), a jármű előtti területet figyelő berendezés(Frontguard Assist), továbbá rendelhető aktív vészfékasszisztens (Preventive Brake Assist 2).
A Volánbusz az elmúlt években 50 alkalommal több mint 20 busztípust tesztelt. A társaság 2024-ben is aktívan folytatja a különböző típusú és meghajtású autóbuszok utasforgalmi próbáját, hiszen a beszerzések tervezésében és a járműállomány üzemeltetésében nagy segítséget jelentenek a próbaüzemek minél szélesebb körű tapasztalatai. A budapesti agglomeráció helyközi vonalain jelenleg is zajlik egy hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz tesztelése, míg Szigetszentmiklós után Várpalotán, majd Hajdúszoboszlón egy praktikus minibuszt próbálhatnak ki az utasok és a szakemberek.
Volánbusz Zrt.