Navigáció átugrása

Érd és Budapest között tesztel csuklós hidrogén üzemanyagcellás autóbuszt a Volánbusz

2024. október 18.

A Volánbusz üzemeltetésében a fővárosi agglomerációban folytatódik a hidrogén-üzemanyagcellával hatótávnövelt elektromos meghajtású csuklós autóbusz egy hónapos demonstrációs mintaprojektje. A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. koordinálásával Debrecenben is közlekedik majd a Daimler Buses GmbH Mercedes-Benz eCitaro G fuel cell típusú teszt autóbusza.

A Budapest elővárosi forgalomban október 18. és 24. között lehet közlekedni a hidrogén üzemanyagcellás elektromos autóbusszal Érd vonzáskörzete és az Etele tér között

A hidrogén-üzemanyagcellával hatótávnövelt elektromos meghajtású járművek előnye, hogy egy töltéssel nagyobb távolságot tudnak megtenni, mint a csupán elektromos meghajtású társaik. Illetve a hidrogén nagy energiasűrűsége miatt lényegesen kisebb súlyt kell magával vinnie az autóbusznak, tehát több utast tud szállítani és lényegesen kisebb terhet jelent az útburkolatnak. Az autóbuszt a Linde Gáz Magyarország Zrt. Illatos úti telephelyén üzemelő nagy nyomású töltőállomáson ún. zöld hidrogénnel töltjük fel, amelynek előállítása során nem keletkeztek káros anyagok és üvegházhatású gázok. A jármű akkumulátorainak feltöltése pedig társaságunk Hunyadi úti telephelyén történik.

A hidrogén sokszínű felhasználása érdemben hozzájárulhat a klímavállalások teljesítéséhez, a kibocsátás-csökkentési tervek valóra váltásához. Térnyerésére a legrövidebb távon talán a közlekedésben kínálkozik alkalom a városi tömegközlekedés, a vasút és a közúti teherforgalom fokozatos zöldítésével. Fontos, hogy minél több karbonsemleges mobilitási eszközt tudjunk tesztelni, közös célkitűzésünk a fenntartható közösségi közlekedés megteremtése. A környezetkímélő technológiák tesztelése és egyre kiterjedtebb alkalmazása a Volánbusz fejlesztési célkitűzései között is kiemelkedő helyen szerepel.

"Társaságunk az elmúlt években több mint negyven próbaüzem során szerzett kedvező tapasztalatokat alternatív hajtásláncú autóbuszok üzemeltetésével kapcsolatban. Hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt Magyarországon elsőként tesztelhettünk 2022 februárjában, idén pedig Zalaegerszegen és Győrben próbálhattunk ki egy ugyanolyan típusú járművet. Emellett a HUMDA Zrt. támogatásával jelenleg is zajlik egy hidrogénmeghajtású autóbusz próbaüzeme Szigethalom és Budapest Kelenföld között, rendkívül pozitív és meggyőző tapasztalatokkal mind utasaink, mind társaságunk részéről. Nagy öröm számunkra, hogy 102 darabos elektromos meghajtású flottánk – szintén a HUMDA támogatásának köszönhetően – hamarosan 20 újabb e-busszal bővül, 2026-ban pedig megérkezhet az első saját tulajdonú hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz is zöldflottánkba" – mondta el Dr. Mosóczi László, a Volánbusz Zrt. vezérigazgatója.

A Mercedes-Benz autóbuszok magyarországi importőre, az ITE Bus & Truck Kft. által rendelkezésre bocsátott Mercedes-Benz eCitaro G fuel cell típusú üzemanyagcellával hatótávnövelt elektromos meghajtású jármű különlegessége, hogy az eddig hazánkban tesztelt hidrogén meghajtású autóbuszokkal ellentétben ez nem a 12 méteres hosszúságú, átlagos méretű városi szóló, hanem hosszabb, 18 méter hosszú, csuklós kivitelű. A hidrogéngáz ebben az esetben az elsődleges energiahordozó szerep helyett a hatótáv meghosszabbítására szolgál. A modell tehát két hajtásláncot ötvöz egyben, adott esetben használható csak akkumulátoros elektromos autóbuszként is, de alapvetően a hatótávnövelővel „hidrogénbuszként” közlekedik a jármű.

A háromajtós jármű 48 ülőhellyel és 90 állóhellyel, illetve 392 kilowattórás akkumulátorcsomaggal rendelkezik. A G fuel cell eCitaro buszt harminc kilogramm hidrogénnel lehet feltankolni, amelyből a 60 kilowatt teljesítményű Toyota üzemanyagcella állítja elő a mozgatásához szükséges elektromos áramot. A jármű a gyári adatok alapján egy feltöltéssel 620 kilométert tud megtenni.

Bővebb információ a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. oldalán érhető el.

Hidrogén buszteszt csuklós