Fenntarthatósági Témahét a Volánbusznál - Hulladékkezelés
2021. április 27.
Járműparkunk fiatalításával, illetve alternatív meghajtású autóbuszok üzembe állításával csökkenthetjük a károsanyag kibocsátást, de ezzel még közel sem tettünk meg mindent, hogy csökkentsük ökológiai lábnyomunkat. Fenntarthatóságunk másik alappillére, hogy nagy hangsúlyt helyezzünk környezetünk megóvására, rehabilitálására is. A keletkező hulladékok összegyűjtését, válogatását és ártalmatlanítását, valamint környezetünk zöldebbé, élhetőbbé tételét szintén prioritásként kell kezelnünk. Bejegyzésünkben most a szemétkérdést vesszük górcső alá.
Akár veszélyes, akár nem; mindent, ami szemét, válogatva gyűjtünk.
Működésünk során sajnos szinte minden telephelyen, minden alkalmazott technológiával keletkezik veszélyes hulladék. De mit is tekintünk veszélyes hulladéknak? Ha egyszerű választ szeretnénk adni, akkor az olyan hulladékokat, amelyek valamilyen veszélyességi jellemzővel, tulajdonsággal rendelkeznek (pl. toxikusak, tűzveszélyesek, környezetre ártalmasak).
A veszélyes hulladékok gyűjtése és ártalmatlanítása különös figyelmet és gondosságot kíván, a jogszabályok sok szigorú előírást tartalmaznak, melyek betartása kötelességünk. Veszélyes hulladék szállítást és kezelést egyébként nem végzünk, csak a hulladékok gyűjtésével foglalkozunk, a gyűjtést követően átadjuk szakcégeknek a keletkezett hulladékokat ártalmatlanításra.
Országos szinten évente kb. 2500 tonnányi veszélyes hulladékunk keletkezik, ami körülbelül 150 db Credobus Econell 12-es súlyának felel meg. A járművek korszerűsödése, illetve a már környezetvédelmi szempontokat is figyelembe vevő beszerzések miatt szerencsére ez a hatalmas szám évről-évre csökken. A javítási és karbantartási technológia miatt legnagyobb mennyiségben olajos hulladékok keletkeznek, illetve leggyakrabban akkumulátorok mennek tönkre.
Kémiailag maró, vagy korrozív anyagok keletkezése nem jellemző a tevékenységünkre, így hagyományos (akár kommunális hulladék tárolására is alkalmas) műanyag vagy fém hordókat használunk. A szilárd hulladékok esetében veszélyes áruk gyűjtésére és szállítására is alkalmas speciális zsákkal (ún. ADR zsákkal) béleljük ki a tárolóedényeket; a folyékonyaknál kármentő tálcákkal akadályozzuk meg azoknak a környezetbe történő kijutását.
Olaj, olaj és olaj.
Mivel rengeteg keletkezik belőle, illetve a környezetre is nagyon ártalmas, kiemelten kezeljük a fáradtolajat. Nagyon lassan bomlik le, ezért komoly veszélyt jelent az élővilág számára. Vízbe kerülve, annak tetején szétterülve megakadályozza az oxigénáramlást, így súlyos károkat okozhat a növény- és állatvilágban. Az élőlényekre tapadva súlyosan hat azok hőháztartására, akár már az egyszerű gerinctelenek esetében is. Környezeti katasztrófák esetében a madarak tolláról is azért kell lemosni, mert a tollakon lévő összefüggő olajréteg ellehetetleníti a madarak hőszabályozását.
A fáradtolaj a csatornahálózatba jutva növeli a szennyíztisztító telepek terhelését, rontja azok hatásfokát. Ennek az az oka, hogy a szennyvíztisztító telepeken a tisztítást főként speciális baktériumok végzik, amik a szennyvíz szerves anyagával táplálkoznak, a bekerülő olaj pedig ezeket a hasznos baktériumokat pusztítja el.
Fáradtolajnak minősül a járművekből, a szerszámgépekből és egyéb berendezésekből származó használt kenő- és működtetőolaj, valamint az elfolyó, elcsepegő olaj is. Ha szennyeződésmentes, a legtöbb esetben tisztítás után újrahasznosítható, és bizonyos esetekben a szennyezett is az. Ha az újrahasznosításra nincs lehetőség, a legtöbbször speciális kazánokban égetik el a fáradtolajat, vagyis energiatermelésére használják fel.
Fogynak az akksik is.
Másik, legnagyobb mennyiségben keletkező veszélyeshulladék típusuk az „elemek és akkumulátorok”, amelyek a bennük lévő nehézfémek és savak miatt tartoznak ebbe a kategóriába. A bennük található fémvegyületek egy része kifejezetten mérgező, másrészről a fémvegyületek képesek felhalmozódni és akkumulálódni is az élőlényekben. Egyes kutatások szerint egyetlen ceruzaelem akár 1500 liter vizet és 20 négyzetméternyi talajt szennyezhet be, ezért fontos, hogy otthon se a kukában landoljanak.
Az elemeket két csoportra oszthatjuk: nem tölthetőkre (szén-cink elemek) és tölthetőkre (alkáliföldfém akkumulátorok, a már betiltott nikkel-kadmium akkumulátorok, nikkel-metál-hidrid akkumulátorok, lítiumion akkumulátorok és lítium-polimer akkumulátorok). Jogszabályi előírásoknak megfelelően gyűjtjük az elemeket és az elhasználódott akkumulátorokat is, valamint gondoskodunk ártalmatlanításukról.
Csak szelektíven.
Nem csak a veszélyes hulladékok kezelésére fordítunk gondot. Állomásainkon Ti is találtok szelektív szemétgyűjtésre alkalmas tárolókat, emellett telephelyeinken, irodáinkban is törekszünk az újrahasznosítható hulladék szétválogatva történő összegyűjtésére.
Fontos, hogy felhívjuk mindenki figyelmét a buszok és állomások tisztán tartására. A kihelyezett információk, piktogramok mellett szemléletformáló és tájékoztató videókat teszünk közzé youtube csatornánkon és egyéb online közösségi felületeinken is, mert környezetünk megóvása mindannyiunk közös érdeke és feladata is: