A víz az élet, a víz a jövő!
2022. március 22.
Minden év március 22-én a víz kerül a figyelem középpontjába: a víz világnapjának fő célja, hogy a fenntartható fejlődés egyik fontos célkitűzését támogassa, miszerint a tiszta víz és az alapvető köztisztaság mindenki számára legyen elérhető 2030-ig. A fenntartható jövő szempontjából kiemelt kérdés az ivóvízhez való hozzáférés, de mint a jövő tiszta, potenciális üzemanyagával is megéri foglalkozni vele.
A víz, mint fenntartható üzemanyag
Vízből – lehetőség szerint megújuló energiából származó – elektromos áram segítségével, azaz elektrolízissel előállítható zöld hidrogén, amely alkalmas energiaforrás arra, hogy felhasználjuk a közlekedésben. Néhány hete, a HUMDA jóvoltából Magyarországon elsőként teszteltünk is egy hidrogén-meghajtású autóbuszt a közösségi közlekedésben, amely során hasznos tapasztalatokat szereztünk.
A tesztüzem nagyon fontos, hiszen gyakorlati tapasztalatszerzés nélkül nem lehet megkezdeni az új technológiák nagyüzemi bevezetését. Jelenlegi tudásunk szerint az üzemanyagcellák ilyen irányú elterjedése ugyan csak a jövőben várható, de a technológia rohamos fejlődésével egyre közelebb kerülünk a tiszta, fenntartható közlekedéshez.
Tapasztalatainkról röviden
A legjobban várt értékek mindenképpen a tényleges hatótávolság és a fogyasztás voltak. Adataink alapján az autóbusz átlagos fogyasztása 8,3 kg hidrogén volt 100 kilométeren, amely körülbelül 390-440 km gyakorlati hatótávot jelent helyközi üzemeltetési körülmények között. Ezzel a hatótávolsággal városi és elővárosi közlekedésben is valódi alternatíva lehet a hidrogénmeghajtás.
A hidrogénmeghajtásnak a töltési időben van az egyik legnagyobb előnye az elektromos töltést igénylő járművekhez képest. Jelentősen rövidebb időt vesz igénybe a töltés, megközelíti a dízelhajtású járművek felkészítési idejét – legalábbis elméletileg. Sajnos, egyelőre elég korlátozottak a töltési lehetőségek, így ez a folyamat a gyakorlatban időigényesebb volt a vártnál, - telítettségtől függően 2-3 óra - de erre a problémára az infrastruktúra és a technológia fejlődése gyorsan megoldást nyújthat.
A technológia valóban tiszta, melléktermékként csak vízgőz keletkezik, de még nem rentábilis. A tesztüzem alapján az autóbusz fogyasztása 8,3 kg/100 km volt. Összehasonlításképpen ez az itt közlekedő Credobus Econell üzemanyagköltségének még legalább a 2-2,5-szeresét jelenti.
Autóbusz-vezetőink tapasztalatai a vezethetőség szempontjából néhány apróságtól eltekintve pozitívak. A vezetőfülke ergonómiája megfelelő, az autóbusz dinamikája jó, kiválóan manőverezhető, kisebb sugarú íveken is jól fordult. Fűtése is rendben volt, az utastér is kellemes hőmérséklettel rendelkezett a február végi, márciusi időjárásban.
Ti, utasok is nagy érdeklődéssel fogadtátok a tesztbuszt, amit ezúton is köszönünk! Visszajelzéseitek alapján szívesen találkoznátok akár mindennap a típussal járatainkon, mivel halk, kényelmes, világos belsővel rendelkezik, könnyű a fel- és leszállás és az ülőhelyek is kényelmesek.
Összességében elmondhatjuk tehát, hogy a hidrogén-meghajtású autóbusz a teszt során jól teljesített. Bízunk benne, hogy ez a környezetbarát technológia a nem túl távoli jövőben rentábilis és elérhető lesz a közösségi közlekedésben is.
Fontos a szemléletformálás
Az új technológia bevezetése még várat magára, de addig is sokat tehetünk azért, hogy takarékoskodjunk vízkészletünkkel és óvjuk környezetünket. Integrált Irányítási Politikánk szerves részét képezi a környezetvédelem, éves oktatásaink során gondoskodunk arról, hogy a hozzá kapcsolódó gyakorlati javaslatokat, útmutatást munkatársaink megismerjék, megértsék és alkalmazzák is a mindennapokban.
Nagyobb hangsúlyt helyezünk a zöld megoldásokra
Ingatlanberuházásaink és felújításaink során is nagyobb hangsúlyt fektetünk a zöld megoldások alkalmazására. Számos mosónkban a csapadékvizet is felhasználjuk, ezzel ivóvizet spórolunk, de több autóbusz-állomásunkon és telephelyünkön napelemből származó, megújuló energia biztosítja már az ingatlanok áramszükségletének egy részét is.