A zöld a második kedvenc színünk – ZBP-gyorstalpaló
2022. május 3.
A globális felmelegedés hatalmas kihívást jelent, amellyel csak közösen birkózhatunk meg. Az Európai Unió által kitűzött és Magyarország által is vállalt klímacélok 2050-es eléréséréhez elengedhetetlen, hogy a közlekedési szektor károsanyag-kibocsátását jelentősen csökkentsük. A klímacélok elérésének két fő eszköze a szemléletformálás, vagyis a közösségi közlekedés népszerűségének növelése, illetve az alternatív meghajtású járművek, esetünkben az elektromos autóbuszok elterjesztése.
A Zöld Busz Program segítségével bővül elektromos flottánk
2019 szeptemberében a kormány elfogadta a nemzeti buszstratégia koncepcióját, vagyis a Zöld Busz Programot, amely jelenlegi formájában a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. koordinálásával működik.
A Zöld Busz Program keretében 2020 és 2029 között összesen 35,9 milliárd forint áll rendelkezésre elektromos meghajtású buszok és önjáró trolibuszok beszerzésének támogatására, első körben a 25 ezer főnél nagyobb lélekszámú városok és közlekedési közszolgáltatók számára. Ebből a keretből részesültünk mi is.
40+60
A Volánbusz (a Mobiliti Volánbusz Kft.-vel közösen) 2021–ben 100 elektromos autóbusz és a hozzájuk kapcsolódó töltőberendezések beszerzésére nyert támogatást a Zöld Busz Programban.
Tavaly augusztusban meg is érkezett az első negyven e-busz, a Mercedes-Benz eCitarókat szeptembertől kiemelt rendezvényeken teszteltük. A Hunyadi úti telephelyen 2022. március elejére lezárult tíz töltőoszlopunk kiépítése, így a Budakeszit érintő agglomerációs autóbuszvonalakon menetrend szerinti forgalomba is állhatott az első tíz jármű. Ezt további 10 töltőoszlop és 10 újabb jármű forgalomba helyezése követi, majd a következő hónapokban a többi 20 zöldbusz is megkezdi szolgálatát, ami Budaörs és Törökbálint térségében jelentős zöld előrelépést fog jelenteni.
2022 áprilisában aláírtuk az ebből a beszerzésből fennmaradó 60 villanyosunk vásárlásáról szóló szerződéseket is. A BYD Europe B.V. komáromi gyártású járművei Egerben, Győrben, Szegeden, Szolnokon és Zalaegerszegen, az Electrobus Europe Zrt. Székesfehérváron gyártott autóbuszai pedig helyben, Fejér megye székhelyén állnak forgalomba idén ősszel.
Ezek a szóló kivitelű, alacsony padlós – azaz akadálymentes –, kéttengelyes, elektromos buszok 30 ülő és 45 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak; egy feltöltéssel közel 300 kilométert is képesek megtenni.
Miért jó busz az e-busz?
Az elektromos járművek zajterhelése jóval alacsonyabb hagyományos, dízelüzemű társaikénál, károsanyag-kibocsátásuk pedig lokálisan zéró. A fejlesztés a vonalak mellett lakók számára magas színvonalú szolgáltatást, tisztább levegőt és élhetőbb környezetet jelent. Az érintett térségekben évente csaknem 3500 tonnával csökkenhet a szén-dioxid-kibocsátás, amely csaknem 2000 autó éves szén-dioxid-kibocsátásának felel meg, tehát ha a közlekedők autó helyett inkább buszra szállnak, akkor ennyivel kevesebb szén-dioxid terheli környezetünket.
Kibővült a Zöld Busz Program
Idén a kormány a 25 ezres lélekszámúnál kisebb településekre is kiterjeszti a Zöld Busz Programot, közülük elsőként Hajdúszoboszlón teszteltük márciusban a budapesti agglomerációban már bizonyított Mercedes-Benz eCitarót.
A kabinet arról is döntött, hogy 2022-től a 25 ezer lakosnál nagyobb településeken már nem támogatják a nem elektromos autóbuszok beszerzését, így remélhetőleg a jövőben gyorsabb tempóban terjednek majd az alternatív meghajtású járművek. Ez nagyon fontos lépés, hiszen a Földet valós veszély fenyegeti. Napjaink egyik legfontosabb feladata bolygónk megmentése, hogy gyermekeink, unokáink is biztonságban, egészséges környezetben cseperedhessenek fel, hiszen nincs másik Föld, csak ez az egy.